case study
PKL Solina
case study
PKL Solina
Dla waszej wygody, przygotowaliśmy ten artykuł również w wersji wideo.
Dla waszej wygody, przygotowaliśmy ten artykuł również w wersji wideo.
Dla waszej wygody, przygotowaliśmy ten artykuł również w wersji wideo.
Artykuł ma pokazać branży turystycznej, hotelarskiej i eventowej co im oferujemy i po co.
Zapraszam do przeczytania case study dla PKL Solina, które pokazuje, jak skuteczne strategie marketingowe i kreatywność mogą przekształcić sposób, w jaki marka jest postrzegana i doświadczana. W tym artykule opisujemy filmy reklamowe, filmy korporacyjne, a także strategie promowania gastronomii i wydarzeń. Dzięki temu artykułowi, zrozumiesz, jak różnorodne typy wideo mogą przynieść realne korzyści dla Twojej firmy. Przygotuj się na tekst pełen inspirujących pomysłów i praktycznych wskazówek.
Reklamy fabularne i odczuciowe
Ten format ma przykuć uwagę widza i przenieść go do świata, w którym emocjonalnie zrobi dla nas to, czego od niego oczekujemy. Osiągamy to tworząc kreację (historię, świat, postacie, projekt wizualny), która będzie tak przekonująca, że widz w nią uwierzy.
Gdy to się stanie, mamy do dyspozycji nieograniczone możliwości opowiadania historii, które będą oglądane, przekazywane dalej i zapamiętane. Wraz z nimi zwiększy się też świadomość marki i produktu.


Film - zimowa potęga natury
Bieszczady to tajemnicza, baśniowa kraina. Dlatego, pokazując ośrodek PKL Solina zimą, postanowiliśmy odejść od standardowej ścieżki (kolejka jeździ, ludzie chodzą po wieży widokowej, a potem piją gorącą herbatę w kawiarni). Postawiliśmy na bardziej baśniową opowieść o tym, jak PKL przenosi ludzi w niezapomniany zimowy klimat Bieszczad.
Dlatego nasz główny bohater, chodząc po peronie, słyszy chrzęst śniegu pod stopami, jadąc gondolą i jeszcze na peronie dobiegają go powiewy chłodnego wiatru a będąc przy muralu może przenieść się w różne bieszczadzkie miejsca. Centrum tych wszystkich doświadczeń wciąż jest PKL.

By oddać tą wizję w obrazku, w ramach preprodukcji spisaliśmy scenariusz, shooting board (opisujący film co do ujęcia), przeprowadziliśmy casting aktora na główną rolę i wszystko spięliśmy w harmonogram prac udostępniony klientowi.
Preprodukcja była realizowana tak, by klient wiedział jak film będzie wyglądał - jeszcze zanim wyjechaliśmy na nagrania.
Całość preprodukcji wliczając czekanie na procesy decyzyjne, trwała niewiele ponad miesiąc.
W końcu spotkaliśmy się na planie w terminie zapasowym. Pierwszy termin odwołaliśmy ze względu na brak opadów śniegu.
Ze względu na dużą liczbę lokacji i ujęć realizację mieliśmy zaplanowaną co do minuty. Zaczęliśmy wcześnie rano wiedząc, jakie są wtedy warunki podłogowe na wyspie energetyka. Później przechodziliśmy przez kolejne lokacje i rozpisane w storyboardzie sceny, kończąc na wieży widokowej pod koniec dnia.
Po nagraniach został montaż, retusz niechcianych w kadrze elementów, takich jak m. in.: lampka alarmu przeciwpożarowego, naklejone na budynek reklamy oraz udźwiękowienie efektami, które nagrywaliśmy trzeciego dnia na Solinie.

Efektem tych prac jest film, który zdecydowanie wyróżnił ośrodek PKL Solina, na tle innych ośrodków PKL w Polsce.

branży turystycznej, Twój klient kupi, jak poczuje.
branży turystycznej, Twój klient kupi, jak poczuje.
Napisaliśmy historię, z którą mieli utożsamić się nasi najmłodsi widzowie
Film - Teaser parku Tajemnicza Solina
Kolejnym przykładem jest zwiastun parku "Tajemnicza Solina", opowiadający o oczekiwaniu Czada i Rusałki na otwarcie parku po zimowej przerwie.
Film był skierowany głównie do najmłodszych, dlatego zdecydowaliśmy się na nieco przerysowany i bajkowy klimat. Aby to osiągnąć w środku zimy, przekształciliśmy wnętrze Bistro w Parku w zbudowany całkowicie od podstaw, skąpany w promieniach baśniowego słońca dom Czada.
Do tego napisaliśmy historię, z którą mieli utożsamić się nasi najmłodsi widzowie - Czadzik wprost nie może się doczekać otwarcia parku i spotkania z innymi dziećmi.
Kierownik produkcji i Mistrz oświetlenia
omawiają pierwsze sceny.
Film był bardzo wymagający pod kątem technicznym. Dysponowaliśmy bowiem bardzo małą przestrzenią do odejścia kamery a chcieliśmy uzyskać wrażenie przestrzeni. Wymagało to sprytnych rozwiązań połączenia odpowiednich kątów kamery z przestawianiem większości scenografii pod konkretne ujęcie, by to wrażenie uzyskać.

Dodatkowo całe bistro jest pokryte lumisferami, które musieliśmy pozasłaniać, gdyż generowały płaskie, zmieniające się w czasie i niepasujące do kreacji światło.

Ostatecznie film okazał się ogromnym sukcesem, osiągając doskonałe wyniki oglądalności. Jednak najbardziej wymownym dowodem tego sukcesu były historie rodziców, którzy pisali, że ich dzieci męczą ich "Czadzikiem" częściej niż "Psim Patrolem".
Takie historie zostają z nami i pozwalają zbudować wokół parku rozrywki baśniowy klimat, który odróżnia go od innych, bardziej komercyjnych ośrodków.
Wojownik wkraczający w niebezpieczny wąwóz Biesa.
Spot nowej atrakcji Parku Tajemnicza Solina
Jak już jesteśmy w temacie baśni, nie mogę nie wspomnieć o spocie prezentującym nową atrakcję Parku Tajemnicza Solina - Wąwozie Biesa.
Wyzwanie z tą atrakcją polega na tym, że sama w sobie jest mało interaktywna, jednak w bardzo mocny sposób działa na emocje najmłodszych, wywołując u nich dreszczyk emocji. Wiedząc, że dzieciaki w pobliskiej wiosce Strażników Biesa szkolą się w walce na piankowe miecze, wcieliliśmy głównego bohatera w rolę obrońcy, który wkracza w Wąwóz Biesa niczym w pieczarę smoka - gotowy na nadchodzącą walkę.
Film jest bardzo emocjonalny i trzyma w napięciu, o czym przekonajcie się sami:
Bieszczady z lotu ptaka
Dla rozluźnienia po tym zapierającym dech w piersiach zmaganiu z Biesem, zapraszam na jeden z najbardziej bajkowych bieszczadzkich filmów z drona.

Zadanie było w teorii proste - pokazać ładne krajobrazy okolic PKL. Jednak w praktyce stało się dość wymagające, bo nie wszystko zagrało po naszej myśli. Po całym dniu burz, śnieżyc, szarości i mgieł - po których byliśmy przekonani, że nic już dzisiaj nie uda nam się nagrać, nadszedł koniec dnia. Przez gęste chmury wyszło słońce i w połączeniu z niskimi gęstymi mgłami, i stalowymi gęstymi chmurami stworzyło iście bajkowy klimat.
Zimowe loty w Bieszczadach w zespole - pilot + szwenkier.
Były to jednak niezwykle trudne warunki do nagrania. Głównie za sprawą kwestii bezpieczeństwa lotu – w gęstej mgle trudno nawigować, trzeba więc szczególnie uważać, aby nie stracić drona z oczu, oraz zachować bezpieczne odległości od obiektów i ludzi.
Drugim utrudnieniem była największa zaleta tego momentu - baśniowe wschodzące nad górami, ostre słońce, które dało bardzo duże kontrasty niemożliwe do zarejestrowania zwykłym dronem.
Musielibyśmy wybrać, czy naświetlić piękne niebo, ale stracić detale miasta w podnóżach zapory, czy pokazać zaporę, ale prześwietlić bajkowe niebo.
Na szczęście byliśmy przygotowani na taką ewentualność. Na nagrania zabraliśmy jednego z najnowocześniejszych dronów na świecie, DJI Inspire 3, którego jakość dorównuje profesjonalnym kamerom filmowym podwieszonym pod znacznie większymi dronami. Dodatkowo, ten dron pozwala nam latać w dwuosobowym zespole, gdzie jedna osoba jest pilotem odpowiadającym za ruch i bezpieczeństwo statku, a druga (szwenkier) skupia się na sterowaniu kamerą i uzyskaniu pięknego obrazu.
To właśnie dzięki temu byliśmy w stanie błyskawicznie wykorzystać niewiele ponad 15-minutowe okno czasowe, w którym warunki były tak piękne i wykonać wszystkie potrzebne do zmontowania tego filmu ujęcia.
Tu zagrało wszystko, duże doświadczenie, komunikacja zespołu, sprzęt i piękne światło.
Nic dziwnego, że film okazał się takim sukcesem i był wielokrotnie udostępniany na grupach poświęconych Bieszczadom, dając olbrzymią widoczność PKL Solina.
Aftermovie
Aftermovie to krótki film, który kumuluje i prezentuje najważniejsze chwile oraz atmosferę z danego wydarzenia. Najczęściej służy do budowania wizerunku marki i promowania przyszłych wydarzeń.

Dlaczego Aftermovie są tak ważne? Bo wydarzenia najczęściej służą budowaniu wizerunku firmy i bardzo często znajduje się na nie większy, budżet. Są tam piękne przestrzenie, zaangażowani użytkownicy, dużo emocji, radości śmiechu; czy kluczowe dla firmy osobistości zebrane w jednym miejscu i jednym czasie, by w kuluarach odbywać spotkania biznesowe.
Wypowiedź do kamery nagrana przy okazji nagrania aftermovie.
Aftermovie to chwila na pokazanie sukcesu i rozmachu firmy, ale i idealny moment na ograniczenie kosztów.

Mamy bowiem idealny moment na nagranie testymoniali, autentycznych reakcji uczestników czy wypowiedzi kluczowego kierownictwa i klientów w osobnym specjalnie zorganizowanym studiu. Aftermovie bowiem to jedno, ale ilości użytecznych materiałów jakie wtedy nagrywamy jest nieporównywalnie większa w przeliczeniu cena - czas. Nazywamy to recyklingiem kosztów. Skoro już wydajesz większą sumę na nagranie wideo, to czemu by nie zwiększyć nieznacznie budżetu, a diametralnie zwiekszyć osiągane zyski?
Nazywamy to recyklingiem kosztów.
Co konkretnie robimy, by uzyskać recykling kosztów? Przede wszystkim ograniczamy koszty logistyki i opłacenia zespołu nagraniowego, znajdując rozwiązania pozwalające na nagranie większej ilości treści za dodatkowy ułamek ceny lub bywa, że jedynie w dodatkowym czasie stawki godzinowej montażysty.
Dzięki temu nagrania, które normalnie wymagały by poniesienia pełnych kosztów, kumulujemy w ramach jednej realizacji nie płacąc dwa razy za noclegi, transport i dodatkowy dzień zdjęciowy.
Podczas wydarzeń mamy w jednym miejscu i czasie wiele ważnych osób. Łatwiej i taniej jest więc wygospodarować chwilę czasu na nagranie testymoniali medialnych uczestników wydarzenia, rekomendacji zadowolonych klientów, statementu kierownictwa czy gadanych fragmentów spotów reklamowych, które będziemy realizować na przestrzeni najbliższych miesięcy.

Dodatkowo nagrywamy dużo. czasem bardzo dużo. Głównie dlatego, że wielokrotnie używamy zarejestrowanych podczas wydarzeń materiałów do innych filmów, jakie tworzymy na przestrzeni roku. Dzięki temu mamy bardziej różnorodne i atrakcyjne wizualnie filmy, bez dodatkowych nagrań, czy korzystania z ujęć stockowych, które mocno obniżają aspekt wizerunkowy filmu.
To wszystko sprawia, że filmy aftermovie to ważny element budowania świadomego i mądrego kosztowo marketingu. Dlatego kiedy nastęnym razem będziecie planować wydarzenie firmowe, to przyjdźcie do nas na konsultacje, a znajdziemy dla Was skrojone pod Was recyklingi kosztowe.
Reels
Reels to obecnie bardzo szerokie pojęcie. Zaczęło się od pionowych filmów robionych telefonem do instagrama czy tiktoka. Teraz jest to po prostu film publikowany w pionie. Produkcja zaś najczęściej wygląda podobnie jak ma to miejsce przy normalnej realizacji wideo w poziomie. Są to po prostu krótsze, bardziej skondensowane i emocjonalne formy reklamy - Tak jak dawniej spoty reklamowe.
Różnice wynikające z nagrania iPhonem, samą kamerą, czy organizacją pełnego planu zdjęciowego, to tylko wybór estatyki i budżetu jaki mamy.

Co ważne w kontekście PKL, to rolki jako krótszy pionowy format ma trochę inną grupę odbiorców, niż poziome wideo publikowane na facebook, stronie czy youtube. Z tego też względu prawie zawsze robimy filmy pion + poziom. Klient oszczędza, bo kumulujemy koszty zwiększając zakres prac jednego dnia zdjęciowego, a dodatkowo jednym wydarzeniem zapewnia treści dla różnych grup odbiorców.
Jako krótka forma wideo, rolki są też świetnym miejscem do CTA (call to action), czy pokazania emocjonalnych, odczuciowych materiałów, które uczą odbiorców, jaki klimat ma marka.
To, że najczęściej rolki mają piętnaście do trzydziestu senund sprawia też, że fizycznie ciężko jest pokazać w nich rozbudowane i skomplikowane zagadnienia. To jednak bardzo dobrze, bo dzięki temu taniej jest zrealizować pięć osobnych rolek pokazujących - na przykład - pięć różnych atrakcji parku Tajemnicza Solina, niż zrobić jeden spójny wizualnie i angażujący kilkuminutowy film pokazujący wszystkie atrakcje jedna po drugiej.
Patrząc na konwersję i czas uwagi, to o ile nie mamy naprawdę dobrze wymyślonego scenariusza i storyboardu, to pięć krótkich filmów zadziała raczej też lepiej, niż jeden długi film nagrany w reporterski sposób. Droższe formy wymagają przemyślanej narracji, która w rolkach nie jest tak kluczowa dla osiągnięcia dobrych efektów.
Jesli chodzi o realizację, to już na etapie scenariuszy wymyślamy jak wszystkie filmy będą wyglądały (wszystkie piony i poziomy). Później na planie wymaga to tylko trochę większej logistyki, bo trzeba nagrywać wiele sytuacji dwa razy (pion + poziom), lub jeśli nie ma możliwości powtórek, już na ekranie podglądowym patrzeć, czy poziomy format po skadrowaniu będzie wyglądał dobrze. Mimo to, jest to bardziej optymalne kosztowo, a to właśnie jest naszym priorytetem przy długotrwałej współpracy - zrobić jak najwięcej, jak najlepiej i ze zoptymalizowanym budżetem.

Przykłady:
rolki Park, Kolej (wszędzie dużo i ładne, odczuciowo)


Reklamy do telewizji
Mimo, wydawało by się, znaczącej dominacji Internetu reklama w telewizji wciąż – mimo że wymagająca dużego budżetu na start – przynosi wymierne korzyści. Jest to bowiem prawie gwarantowane dotarcie do dużej liczby odbiorców i dodatkowy aspekt wizerunkowy bo pokazanie się w telewizji wciąż jest uznawane za prestiżowe.
Telewizję oglądają też inne grupy docelowe niż te aktywnie w Internecie.
Jak przystało na tego typu rodzinną atrakcje, PKL Solina celuje głównie do rodzin z dziećmi oraz osób 40+ czyli głównych konsumentów treści w telewizji. Dlatego też w strategii komunikacji marki nie mogło obyć się bez spotów telewizyjnych informujących że za chwilę otworzy się park rozrywki, kolej lub inne akcje. My te spoty wykonaliśmy. Dwa z nich umieściliśmy poniżej
Gastronomia
Każdy kto pracował w gastronomii wie że jest to inny równoległy świat rządzący się własnymi zasadami. Wymaga nie tylko rzemieślniczej umiejętności pokazania potraw tak, by ślinianki same zaczęły pracować na ich widok, ale wzbudzenia pożądania, pokazania klimatu panującego w restauracji i wzbudzenie podziwu dla kunsztu szefa kuchni.
Bo czym jest gastronomią jak nie harmonia smaku i przeżyć?
To powoduje że wymagania wizualne dla pracy z jedzeniem są naprawdę wysokie. Przemysł czy usługi często mogą obyć się bez pięknego światła lub scenografii. Jedzenie już nie. To sprawia że najczęściej zlecenia dla gastronomii są jednymi z bardziej skomplikowanych pod względem oświetlenia.
Poniższe zdjęcia pokazują jedną z realizacji dla Karczmy Jawor, w której aby uzyskać klimat porannego słońca na głównej sali musieliśmy wykorzystać dwie potężne jednostki oświetleniowe na drugim końcu parkingu, i kilka mniejszych jednostek wewnątrz dla wyrównania kontrastu.

Efektem jest rozpoczynająca scena filmu szefa kuchni i tło do dodatkowych materiałów foto - wideo.
Gastronomia to kraina kontrastów, dlatego mimo iż plany zdjęciowe wyglądają imponująco, to przeważnie w przypadku PKL Solina realizujemy krótkie filmy do codziennej komunikacji marki z odbiorcami na social media czy reklamy Google.
Efektem jest rozpoczynająca scena filmu szefa kuchni i tło do dodatkowych materiałów foto - wideo.
Gastronomia to kraina kontrastów, dlatego mimo iż plany zdjęciowe wyglądają imponująco, to przeważnie w przypadku PKL Solina realizujemy krótkie filmy do codziennej komunikacji marki z odbiorcami na social media, czy reklamy Google.
Filmy korporacyjne budują świadomość marki
Filmy korporacyjne muszą przede wszystkim realizować zamierzone, bardzo konkretne cele biznesowe, by to zrobić, mają naczęściej bardziej formalną i profesjonalną narrację, co czyni je zupełnie inna formą wideo niż reklama.
Mimo to, są to bardzo przydatne i wartościowe materiały, pozwalające zapoznać klienta z procesem obsługi klienta, standardami bezpieczeństwa, zespołem firmy czy nowymi poczynionymi inwestycjami.
Treści te są szczególnie przydatne w komunikacji biznesowej B2B, przy budowaniu wizerunku pracodawcy, czyli employer branding, i przy zmniejszaniu kosztów obsługi serwisowej i obsługi klienta.
Więcej o filmach korporacyjnych przeczytacie w kolejnych artykułach lub na naszych konsultacjach.
Poniżej zobaczycie wybrane filmy korporacyjne dla PKL Solina.


Wcześniejszy film z maćkiem? - gondole

Archiwizacja danych
O bezpieczeństwo materiałów dbamy, stosując złoty standard co najmniej dwóch fizycznych, oddzielnych kopii bezpieczeństwa, na osobnych nośnikach - odłączonych od internetu, plus kopie kluczowych materiałów na dyskach sieciowych.
Po co wam o tym mówię? Bo z wielkim powodzeniem włączyliśmy nasze kilkudziesięcio terabajtowe archiwum materiałów do swoich codziennych realizacji - między innymi dla PKL Solina.
Polega to na tym, że dzięki archiwizacji wszystkich zrealizowanych dla PKL plików, i naszej tendencji do nagrywania większej ilości wartościowego kontentu, niż wydaje się potrzebne do danego zlecenia, mamy teraz olbrzymią bazę własnych ujęć wysokiej jakości. Wykorzystujemy je niejednokrotnie przy produkcji dodatkowych filmów, w których koszty nagrań są znikome, bo wykorzystujemy jedynie ujęcia archiwalne i do tego nagrywamy lektora, czy robimy animacje.
Archiwum pozwala też produkować znacznie lepsze filmy, bez dodatkowego budżetu nagrywania tak zwanego “krycia”, czyli estatycznych ujęć, które obrazują to, o czym narrator opowiada. - Te ujęcia mamu najczęściej już nagrane, lub planujemy ich realizację w budżecie innych realizacji na przestrzeni roku; co nie generuje dodatkowych kosztów.
Jest to więc idealne rozwiązanie dla długotrwałej współpracy z marką, której zależy na nowych, świeżych materiałach, bez powtarzających się we wszystkich filmach jednakowych “odgrzewanych” ujęć, króre były w poprzednich filmach.

Czas
Podsumowując ten artykuł, jest wiele wartości wynikających z długotrwałej co najmniej kilkumiesięcznej współpracy. Wiele z nich opisałem wcześniej, ostatnimi, o których opowiem, jest oszczędność czasu i pieniędzy. Długotrwała współpraca daje bowiem między innymi:
  • większą ilość dopasowanych do jego potrzeb materiałów. To przekłada się na tańsze i bardziej zróżnicowane realizacje
  • mimo większej ilości realizowanych filmów, czas ich obsługi jaki klient musi poświęcić - spada. Jest to efektem naszego doświadczenia - bo sami już dużo wiemy o marce, podejmujemy trafniejsze samodzielne decyzje
  • wielokrotnie proponujemy marketingowi nowe rozwiązania, pomysły, czy formaty oparte na doświadczeniu i znajomości trudności z jakimi klient się zmaga, co znów oszczędza czas i zasoby kreatywne marketingu
  • spadek kosztów - z czasem współpracy znajdujemy coraz to nowe sposoby na skumulowanie nagrań różnych filmów w jednostkach dni zdjęciowych tak, by wysycić te dni do maksimum dając tę samą ilość ostatecznych filmów, za niższą cenę
Made on
Tilda